V Plzni nasadí autonomní tramvaj bez řidiče

Čtení na 3 min

V Praze by mělo jezdit metro bez řidiče. V Plzni zase chystají autonomní tramvaje. Nejprve uleví řidičům na konečných zastávkách a ve vozovnách, ale plány na západě Čech mají větší. „Cílovou metou je řízení tramvaje v běžném provozu,“ říká dopravně provozní ředitel tamějšího dopravního podniku Miroslav Macháň.

Zdroj: PMDP.cz

Je to modulární systém, který umí ovládat i staré tramvaje. Takže není nutné pořizovat nové stroje. Vychází z výzkumu pro agenturu amerického ministerstva obrany DARPA. Tu, kde se rodily projekty jako internet nebo neviditelná letadla. Ale vznikl ze spolupráce Plzeňských městských dopravních podniků s elektrotechnickými fakultami Západočeské univerzity a Českého vysokého učení technického.

Autonomní provoz tramvají představuje obrovský krok vpřed v modernizaci městské dopravy,“ uvedl při představení autonomní tramvaje Miroslav Macháň z vedení dopravního podniku. „Naše strategie směřuje k nasazování moderních prvků podpory řidičů, ať už se jedná o online kamerový dohled nebo antikolizní systém, ale skutečným přelomem bude právě demonstrovaný automatický pohyb tramvaje,“ dodal.

Zdroj: PMDP.cz

První nasazení systému proběhne na konečných zastávkách. Tam takto vybavené tramvaje uleví řidičům, kteří s nimi musí popojíždět i během svých přestávek. To je prvním krokem, následovat bude užití systému pro přesuny po vozovně,“ dodává Macháň. Ale i když tramvaje bez řidiče přímo do plzeňských ulic ještě nevyjedou, v plánu to je.

„Ačkoliv jsou řidiči zatím nenahraditelní, cílovou metou bude řízení tramvaje v běžném provozu, a to třeba jen v částech trasy mimo centrum měst, kde je řízení zpravidla jednodušší a nevstupuje do něj hustý provoz chodců a vozidel,“ popsal provozní ředitel po ukázce tramvaje ve vozovně Slovany.

Automatické ovládání dokáže pomocí senzorů vnímat okolí a rozpoznávat překážky, umí se přizpůsobit měnícím se podmínkám v okolí tramvaje. Od jeho nasazení si v Plzni slibují snížení rizika nehod a větší plynulost dopravy, ale také snížení provozních nákladů a už naznačovaný vyšší komfort řidičů.

Zdroj: PMDP.cz

„Je skvělé, že dokážeme přenést výsledky z akademické sféry do reálného světa,“ uvedl Pavel Turjanica z FEL ZČU. „V rámci tohoto projektu jsme měli možnost spolupracovat s kolegy z ČVUT, kteří jsou špičkou v oblasti AI technologií a autonomního řízení. My jsme přinesli praktickou část,“ popisuje západočeské zapojení.

Sdílejte
Komentovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *