Úprava křižovatky U Jána v Plzni se odkládá

Čtení na 3 min

Měla to být akce, která letos zásadně ovlivní provoz v centru Plzně. Úprava křižovatky U Jána, dlouho plánovaný projekt, který měl přinést větší bezpečnost a plynulost dopravy, se však téměř jistě odsune. Ačkoliv se na první pohled může zdát, že jde jen o další z řady odkladů, které jsou v českém prostředí bohužel běžné, důvody tohoto rozhodnutí jsou mnohem komplexnější a sahají hlouběji, než by se mohlo zdát. Pojďme se na celou situaci podívat podrobněji.

Křižovatka U Jána je jedním z klíčových dopravních uzlů v Plzni. Denně tudy projedou tisíce aut, tramvají i autobusů, a pro pěší je to často jediná cesta, jak se bezpečně dostat z jedné části města do druhé. Přestože je tato křižovatka funkční, její současný stav už dávno neodpovídá moderním standardům. Chybí zde přechody pro chodce, což nutí lidi riskovat a přebíhat silnici mezi projíždějícími auty. Tramvajové koleje, které křižovatkou procházejí, jsou navíc v takovém stavu, že způsobují problémy nejen samotným tramvajím, ale i řidičům, kteří se musí vyhýbat nerovnostem na vozovce.

Plánovaná úprava měla přinést zásadní změny. Kromě vybudování přechodů a míst pro přecházení se měly rekonstruovat i oblouky tramvajových kolejí, což by zlepšilo nejen bezpečnost, ale i plynulost dopravy.

Jedním z hlavních důvodů odkladu je složitá situace na plzeňských silnicích. Náměstek primátora pro dopravu Aleš Tolar upozornil, že v letošním roce se v Plzni plánuje hned několik dalších velkých dopravních projektů, které by v kombinaci s úpravou křižovatky U Jána mohly způsobit dopravní kolaps. Mezi tyto projekty patří například přerušení provozu na Rolnickém náměstí, které je klíčovou spojnicí mezi čtvrtěmi Doubravka a Slovany. Dále se chystá další etapa rekonstrukce Lidické a Plaské ulice a už nyní probíhá přestavba kruhové křižovatky u Makra v Domažlické ulici.

Dalším problémem je cena. Po výběrovém řízení na dodavatele se ukázalo, že náklady na úpravu křižovatky by byly asi o 11 procent vyšší, než město původně plánovalo. To znamená, že by projekt stál zhruba o 11 milionů korun více, než bylo v rozpočtu vyčleněno. Ačkoliv se to může zdát jako relativně malá částka v kontextu celkových nákladů, pro město to znamená nutnost přehodnotit priority a hledat úspory.

Podle Aleše Tolara se úprava křižovatky U Jána pravděpodobně uskuteční až v roce 2026 nebo 2027. Do té doby se město bude muset vypořádat s dalšími dopravními projekty a zároveň hledat způsob, jak financovat tuto nákladnou, ale nezbytnou modernizaci. Mezitím se zvažuje, že by tramvajové koleje mohly být opraveny v rámci běžné údržby, aby se alespoň částečně zmírnily problémy, které současný stav způsobuje.

-AVIS-

Sdílejte
Komentovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *