Plzeňský kraj dokončí s předstihem napojení severního Plzeňska a Rokycanska na dálnici D5, která vede z Prahy přes Plzeň na Německo. Nová silnice o délce 5,4 kilometru za 360 milionů Kč s DPH je druhou největší silniční stavbou za 24letou existenci kraje. Odvede silnou a přibývající tranzitní dopravu z centra Rokycan, Oseku a Litohlav, zvýší bezpečnost a umožní rozvoj území. Dodavatel, firma ROADFIN, chce dokončit náročnou stavbu příští rok, řekl náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN). Podle smlouvy měla být silnice, která napojí na D5 Radnicko, Kralovicko i Rakovnicko, hotová až v polovině roku 2026.
„Stavba, která je přeložkou silnice druhé třídy II/232, je v předstihu. Na velkém mostním objektu přes Voldušský potok už jsou opěry i pilíře a teď běží práce na mostovce. V předčasném užívání už je přeložka silnice třetí třídy Litohlavy – Osek,“ uvedl Čížek.
Silnice se dvěma mosty povede v nezastavěných částech obcí. Pro chodce a cyklisty tam vznikne stezka a lávka pro bezpečné křížení nové tepny.
„Dopravu, hlavně nákladní, směřující na dálnici odkloníme z centra Rokycan. Kamiony ze severního Rokycanska a Plzeňska, kde je hodně továren, teď musí projet celým prstencem v Rokycanech. Nová silnice je odsune,“ řekl náměstek krajské správy a údržby silnic Martin Vít. Začne u mimoúrovňové křižovatky u D5 a půjde k Litohlavům, mezi nimi a Osekem se stočí doprava a projde poli a loukami dál na Březinu, před níž skončí. Po současné silnici ze severního Rokycanska a Plzeňska, jezdí denně přes 5000 vozidel, téměř pětina nákladních.
„Těžká doprava za pár let strašně přibyla, hlavně z firem Duvenbeck a Borgers. Nová silnice pomůže hlavně občanům, kteří bydlí blízko současné komunikace,“ řekl starosta Oseku Jaroslav Peroutka (Sdružení pro rozvoj obce Osek).
Cena stavby s DPH byla podle projektu 594 milionů Kč, Roadfin Stavby z Vejprnic u Plzně nabídl nejlepší cenu z osmi uchazečů – na úrovni 61 procent. Podle jednatele Václava Kotěšovce, který bere zakázku jako významnou referenci, stlačili projekční cenu všichni soutěžitelé a nabídky se příliš nelišily. „Všichni jsme navrhli neodvážet a nepřivážet kámen a použít stávající zeminu na budované trase. Na zemních pracích se tak dá ušetřit skoro 100 milionů,“ řekl. Zhruba 85 procent uhradí evropský program IROP.
Silnice by měla v budoucnu pokračovat obchvatem Březiny a dál. Podle projektanta Miroslava Jaroše by bylo výborné prodloužení o dalších osm kilometrů až na křižovatku u Němčovic, což je v regionálním akčním plánu kraje, ale zatím se to nepřipravuje.
Zdroj: ČTK